Sunday, March 21, 2010

დარგის ფემინიზაცია

თებერვლის თვეში საინტერესო კვლევის შედეგებს წავაწყდი გაზეთ “Financial” - ში, უფრო სწორედ, სტატიის სათაურმა ”PRs of Largest Georgian Companies” მიიპრყო ჩემი ყურადღება. ამ სათაურის ქვეშ ვკითხულობთ, რომ 30 ქართველი ჟურნალისტის გამოკითხვის შედეგად დასახელდა პიარ მენეჯერების ტოპ ჩამონათვალი, როგორც კერძო, ასევე სამთავრობო სტრუქტურებში. სურათი ძალიან საინტერესოა. სულ ჟურნალისტებმა დაასახელეს 25 პიარ პრაქტიკოსი, შედეგი: ყველა ქალბატონი და არცერთი მამაკაცი. ზოგადად, ის, რომ ქალები საქართველოში უფრო მეტია პიარ პრაქტიკით დაკავებული ვიდრე მამაკაცები ვიცოდი; ასევე ვიცი, რომ პიარ პროფესიაზე მოთხოვნა საქართველოში უფრო ქალბატონების სასარგებლოდაა. მაგალითად, ბოლო ორი წლის პირად მაგალითს თუ მოვიყვან, ჩემი სტუდენტების საერთო რაოდენობიდან (სულ 80, როგორც საბაკალავრო, ასევე სამაგისტრო საფეხურებზე, ორ სხვადასხვა უნივერსიტეტში) მხოლოდ 4 - ია მამაკაცი, დანარჩენი 76 ქალბატონია. მაგრამ ასეთ შედეგს - მაინც არ ველოდი, მიუხედავად ჩემი ღრმა პატივისცემისა ყველა ნომინირებული კანდიდატის მიმართ. ვფიქრობდი, რომ ერთი ”ჩვენებური” მაინც გამოერეოდა ამ სიას (ჩვენებურში მამაკაცს ვგულისხმობ).

ამ სტატისტიკამ კიდევ ერთხელ შემახსენა, რომ პიარ პრაქტიკის ფემინიზცია რეალური ტენდენციაა, არამარტო საქართველოში, არამედ მის ფარგლებს გარეთაც. ვფიქრობ, ამ დარგში, გენდერული თანასწორობის მიღწევაც კი გაძნელდება, და ის მუდამ, დარღვეული იქნება ქალბატონების სასარგებლოდ. ეს პროფესია და პრაქტიკა საქართველოში ახალია, ის მაქსიმუმ 15 წლის ისტორიას ითვლის და რათქმაუნდა ამ პროფესიის ჩამოყალიბებას ჩვენთან არ გაუვლია ყველა ის საფეხური, რაც მან მაგალითად აშშ-ში გაიარა (აშშ, ამ პროფესიის და პრაქტიკის სამშობლოდ ითვლება) და ამ დარგის ჩამოყალიბების პერიოდში საქართველოში, თავიდანვე დომინანტები ქალბატონები იყვნენ და არიან დღესაც. თუმცა სურათი აშშ სხვაგვარი იყო. მაშინ, ამ დარგის პრაქტიკოსებს შორის, ცოტა თუ წარმოიდგენდა, რომ 21 საუკუნის დასაწყისში, აშშ-ში პიარ პრაქტიკით 71 % ქალბატონი იქნებოდა დაკავებული. თუ უწინ, ამ დარგის ჩამოყალიბების სათავეებთან აშშ-ში მხოლოდ მამაკაცები იდგნენ თითქმის 100% - ით (რომლებმაც შექმნეს ეს პროფესია და იყვნენ პირველი პიარ პრაქტიკოსები), ამჟამად მათი რიცხვი 30 % - მდე შემცირდა. აშშ-ში, ქალბატონების რიცხვის ზრდა პიარ პრაქტიკაში ასე გამოიყურება: 1979 წელს ქალბატონების რიცხვმა 41% შეადგინა, 1983 წელს 50,1 % (უკვე უმეტესობაში წავიდა, თუმცა ამ პერიოდში ყველაზე თანაბრად იყო დაცული გენდერული თანასწორობა), 1993 წლისთვის ეს რიცხვი 67% - მდე ადის, ხოლო 2000 წლისათვის 70 % - ია. აშშ-ში, საუნივერსიტეტო სწავლებაზე მოთხოვნის მხრივაც ქალბატონები დომინირებენ (ისევე როგორც საქართველოში). გარდა იმისა, რომ გასულ საუკუნეში, თითქმის მხოლოდ მამაკაცები იყვნენ დაკავებული პიარ პრაქტიკით, ისინი, ასევე დომინირებდნენ პროფესიული ლიტერატურის შექმნაში და დღესაც, ყველაზე მნიშვნელოვანი პიარ სახელმძღვანელოები, რომლებითაც ისწავლება უნივერსიტეტებში მათ ავტორებად მხოლოდ მამაკაცები გვევლინებიან.

არის ერთი საინტერესო ნიუანსი, რაზეც მინდა, რომ ყურადღება გავამახვილო. აშშ-ში, ანაზღაურების მხრივ, ქალები საგრძნობლად ჩამორჩებიან მამაკაცებს და მათი ხელფასი, უფრო ნაკლებია, ვიდრე მამაკაცების. ბოლო პერიოდში წარმოებული პიარ პრაქტიკოსების ხელფასის კვლევის შედეგების თანახმად მამაკაცის ყოველწლიური საშუალო ხელფასია $ 105,450, ხოლო ქალის $ 70,800. გარდა ამისა, თუ მამაკაცის მუშაობის გამოცდილება 5 წელზე მეტია, მისი ხელფასი $ 125,000 - მდე ადის, მაშინ, როდესაც იგივე წლების მუშაობის გამოცდილების ქალის ხელფასი $ 85,470 - ს შეადგენს. დავა, დღემდე მიდის თუ რატომ არის სხვაობა მამაკაცის და ქალის ხელფას შორის, რომლის დროს იკვეთება ორი ახსნა:

1) მამაკაცების უმრავლესობას უკავია მმართველი პოზიციები და ისინი არიან ორგანიზაციების დირექტორთა საბჭოს წევრები, რომლებიც მუდმივ რჩევებს აძლევენ მენეჯმენტს და წარმოადგენენ სტრატეგიული კომუნიკაციების ექსპერტებს, ვიდრე ტექტნიკური დონის სპეციალისტებს (ამ ტენდენციის მიხედვით, მამაკაცები უფრო სტრატეგიული პროგრამების შექმნითა და მართვით არიან დაკავებულები, ქალბატონები კი ამ პროგრამის კარგი შემსრულებლები არიან ტექნიკური თვალსაზრისით, მაგალითად: მედიასთან ურთიერთობა, პრესრელიზების მომზადება და გავრცელება, ა.შ). ლიბერალური შეხედულების ფემინისტები ოპტიმისტურად უყურებენ ამ ტენდენციას და ამბობენ, რომ ქალებისთვის, პიარ პრაქტიკა კვლავ ახალ პროფესიად რჩება და დროთა განმავლობაში ისინიც დაწინაურდებიან მაღალ, გადაწყვეტილებების მიმღებ თანამდებობებზე, რომლების უმეტესობაზეც ამ ეტაპზე მამაკაცები იმყოფებიან.

2) რადიკალური ფემინისტური შეხედულებების თანახმად, მხოლოდ ქალების დაწინაურება გადაწყვეტილებების მიმღებ თანამდებობებზე საკმარისი არ არის და აუცილებელია გენდერული დისკრიმინაციული მიდგომების აღმოფხვრა (ამ ახსნას, მე არ ვემხრობი და პირველი ახსნა უფრო ლოგიკურად მეჩვენება).

მოკლედ, ვფიქრობ ძალიან გამიგრძელდა, აქ დავასრულებ და ამ ძირითადად სტატისტიკური ინფორმაციის ანალიზის შესაძლებლობას თქვენ მოგანდობთ კომენტარების სექციაში აქტიურობით.

Wednesday, February 24, 2010

სიყვარული სავიზიტო ბარათით

დიდი ხანია რაც მსოფლიოში რეკლამა კრეატივად არის ქცეული (განვითარებად ქვეყნებში ჯერ ქცევადი), თუ გინდა კლიენტის გული მოიგო, ქუჩაში ვერ შეაჩეჩებ (სხვათა შორის მაღალი პოლიგრაფიული ხარისხით დაბეჭდილ) ფლაერს ტექსტით: ”ბონჯო” უკვე საქრთველოშია, ”ბონჯო” - ახალი სიტყვა ქართულ ბაზარზე - გთავაზობთ უმაღლესი ხარისხის უპროფესიონალურეს მომსახურებას, ჩვენთვის საზღვრები არ არსებობს და ვაკეთებთ ყველაფერს, ”ბონჯო”, ეს არის უნივერსალური მომსახურება ყველასთვის, დაგვირეკეთ და ისარგებლეთ ”ბონჯოს” მომსახურებით!” (ვიცი რომ ვერ გაიგეთ რა არის ”ბონჯო”, მაგრამ ასეც იყო ჩაფიქრებული ან უ-ებზე გადაყოლილებს ამის ახსნა დაავიწყდათ); ან კიდევ ფანჯრის წინ ვერ გამოუკიდებ ბილბორდს, რომელზეც წარბებშეჭმუხნულ, სიმპატიურ ჩაფხუტიან არქიტექტორს შთაგონებული მზერა ზეცისკენ აღუპყრია (თან ეტყობა რომ კარგად ვერ არის შესული როლში, ცოტაც უტყდება პოზირება და რეჟისორი ფოტოსესიის დროს კარნახობს რაზე იფიქროს), უკანა ფონზე საკმაოდ კარგად მიფოტოშოპებული მისი დაპროექტებული ცათამბჯენები მოჩანს, სლოგანად კი ბილბორდის მთელ სიგრძეზე რამე ამდაგვარი განტოლებაა გადაჭიმული: ”სანამ თქვენ აცნობიერებთ თქვენ სურვილებს, ჩვენ ისინი უკვე გაცნობიერებული გვაქვს!” ან ”ჩვენი შესაძლებლობები ჩვენივე პროფესიონალიზმთან შეჯამებით და თქვენ სურვილებთან შეფარდებით ქმნის საფუძველს თქვენი წარმატებისთვის!”

არადა მომხმარებელი სულ გათავხედდა და უნდა რომ რეკლამა ხელოვნების ნიმუშს წარმოადგენდეს.

სავიზიტო ბარათებსაც უკვე აღარ იყენებენ მხოლოდ საკონტაქტო ინფორმაციის მისაწოდებლად, ის ისეთივე მარკეტინგული ინსტრუმენტია, როგორიც რეკლამა. ვერ ვიტყვი რომ საქართველოს სარეკლამო ბაზარზე ამ ინსტრუმენტს აქტიურად იყენებდნენ, თუმცა შემიძლია გავიხსენო ერთი უდავოდ დასამახსოვრებელი სავიზიტო ბარათი, რომელიც საკუთარი თვალით ვნახე, რამ დამავიწყოს როგორ შემომიღრინა ბატონი ვეფხია გასვიანის სავიზიტო ბარათის ინგლისურენოვანმა მხარემ - Tiger Gasviani (ღრრრ :). მაინც არ გირჩევთ კრეატიულობის ისეთ ხერხს მიმართოთ, რომელმაც შეიძლება თქვენი გვარის წარმომადგენელთა შესახებ შექმნილი ანეგდოტების რიცხვში ამოგაყოფინოთ თავი.

ამ პოსტში ნახავთ 26 არაჩვეულებრივ, ჭკვიანურ და კრეატიულ სავიზიტო ბარათს, რომლებიც მფლობელებს უნახავად შეგაყვარებენ (მეც ასე მყავს ჩავარდნილი გულში ვეფხო :)


Yuka Suzuki - თმისა და მაკიაჟის სპეციალისტი



იოგას სპეციალისტის სავიზიტო ბარათი



Paul Nielsen - პერსონალური ტრენერი



Ken Speckle Gifts - საჩუქრების მაღაზიის სავიზიტო ბარათი



ბერძნული რესტორნის სავიზიტო ბარათი



Francesca Pasini - ფოტოგრაფი, დიზაინერი




Ramesh Sharma - განქორწინების შემდგომი კონსულტაცია



Dave Ward - ფოტოგრაფი



პიანინოს შეკეთების მომსახურების სავიზიტო ბარათი



Digitopolis - ციფრული ფოტოგრაფიის კომპანიის სავიზიტო ბარათი



Marieke Vanderweeen - ფლორისტი



Wunderburg Design-ის სავიზიტო ბარათი



Junge Schachtel- გრაფიკული და პროდუქტის დიზაინი



Emerson Taymor - დიზაინერი, ფოტოგრაფი



Adworks Media-ს სავიზიტო ბარათი (www.adworks.ro)



The Church - დიზაინი და კომუნიკაციები



Thomas Wood Products (ხის მასალები)



Mark Ramadan- რესტორნების კრიტიკოსი :)


Structural Graphics-ის სავიზიტო ბარათი (სტრუქტურული გრაფიკა)


igvita.com (პროგრამირება, ვებ დეველოპმენტი)


Chris Fisher - რადიოწამყვანი


Sensus Design Factory - დიზაინი


Deisel Design-ის სავიზიტო ბარათი (დიზაინი)


Dave Blank-ის სავიზიტო ბარათი


Celia Keyworth-ის საკვები პროდუქტები


Richard E. Smith - ფოტოგრაფი

წყარო: www.toxel.com

Wednesday, February 3, 2010

ფარული სიმბოლიზმი

ჩვენ ყოველდღიურად გვხვდება თვალში არაერთი კომპანიის ლოგო, მაგრამ ხშირად ბევრს არ ვფიქრობთ ხოლმე მათზე. ჩემში და ალბათ მათშიც, ვინც დიზაინერული ილეთების მიმართ გულგრილი არ არის, ფარული სიმბოლიზმის აღმოჩენა ლოგოებში სასიამოვნო აღმაფრენას იწვევს, რომელიც დიზაინერის გამჭრიახობით არის გამოწვეული.

ამ პოსტში ცნობილი კომპანიების ლოგოებს შევათვალიერებთ უფრო მახვილი თვალით, წინ სასიამოვნო აღმოჩენები გველის.

ამაზონი (Amazon)

ამაზონის ლოგოში a-დან z-მდე მორკალული ისარი არა მხოლოდ ისარია, არამედ კმაყოფილი მომხმარებლების გაბადრული ღიმილიც :), თუ აქამდე ეს არ შეგიმჩნევიათ (თუმცა, რომ არ შეგიმჩნევიათ, ეს იმას არ ნიშნავს რომ ის თქვენზე არ მოქმედებდა), თქვენი მომდევნო ვიზიტისას www.amazon.com-ზე აუცილებლად მოგხვდებათ თვალში მომღიმარი ლოგო.

ბასკინ რობინსი (Baskin Robbins)



სიმართლე გითხრათ სანამ ამ პოსტის ორიგინალურ ვერსიას არ გავეცანი, მანამდე არ ვიცოდი, რომ ამ კომპანიის ლოგოც ისეთივე გემრიელი იყო, როგორც ყველასათვის საყვარელი ნაყინი.

ერთი შეხედვით ამ ლოგოში მხოლოდ აბრევიატურას - BR - ვხედავთ, მაგრამ ამ ლოგოს ვარდისფერ ფერში გადაწყვეტილი ნაწილი 31-ს გამოსახავს, სწორედ ამ რაოდენობის განსხვავებულ არომატებს გვთავაზობს BR.

მე კიდევ უფრო მეტად შემიყვარდა ბასკინ რობინსი.

ფედექსი (FedEx)



ფედექსის ლოგოს დიდება უკვე ლეგენდადაა ქცეული, თუმცა, შეიძლება ბევრმა არ იცოდეს, რომ E-სა და x ასოებს შორის მარჯვნივ მიმართული ისარია გამოსახული, რაც იმის სიმბოლოა, რომ ფედექსი ყოველთვის ზუსტად და დროულად (right on time) ახდენს გზავნილის მიწოდებას ადრესატისთვის.

Milwaukee Brewers



მეც და ალბათ თქვენც ამ ლოგოს შეხედვისას თვალში ბურთი და ხელთათმანი გვეცემა, ოდნავი დაკვირვება (ამას მესამე თვალი არ სჭირდება) და M და b ასოებიც უცებ ამოტივტივდება მხედველობის ზედაპირზე. 

ტობლერონი (Toblerone)



ალბათ გაგისინჯავთ ცნობილი შვეიცარული შოკოლადი ”ტობლერონი”, მისი გემო ჩემთვის აღმოჩენად წლების წინ იქცა, აი რაც შეეხება ლოგოს, ისევ და ისევ ამ პოსტის ორგინალური ვერსიის საშუალებით აღმოვაჩინე, რომ შვეიცარიის მთის სიმბოლოში მნიშვნელოვანი პერსონა - დათვი იმალება, ის შვეიცარიის ქალაქ ბერნის სიმბოლოა, ამ ქალაქში მზადდება ”ტობლერონის” რძიანი შოკოლადის ცნობილი მთაგრეხილი.

წყარო: http://www.frigginrandom.com/hidden-symbolism/


Tuesday, February 2, 2010

წინასწარი ხედვა = კრიზისის გასაღები

დღესდღეობით ყველა ორგანიზაციისათვის იქნება ეს სამთავრობო, ბიზნეს თუ არასამთავრობო, დგება ისეთი პერიოდი როდესაც ჩნდება კრიზისი. კრიზისის პრევენცია და მისი გადალახვა პიარ სპეციალისტის დავალებაა. პიარი, როგორც პროფესია კრიზისული სიტუაციების მოგვარებაში იღებს სათავეს.
კრიზისების მიზეზი შეიძლება იყოს დაკავშირებული ფიზიკურ დაზიანებასთან – ბუნებრივ მოვლენებთან, სტიქიური უბედურებებთან. ზოგიეთი კრიზისი ვითარდება ერთი ადმიანის ან ადმიანთა ჯგუფის წინასწარ განზრახული მოქმედებით.
წინასწარგანზრახული კრიზისები, რომლებიც დაკავშირებულია ფიზიკურ განადგურებასთან – ეს ჩვეულებრივ არის ტერორისტული აქტი და გატაცება. ამ კატეგორიას მიეკუთვნება ბოროტი ხმების გავრცელება. არსებობს ასევე არაწინასწარგანზრახული კრიზისები იგი მოიცავს აფეთქებას და ხანძარს.რა ორგანიზაციაშიც არ უნდა მუშაობდეს პიარ სპეციალისტი, კრიზისების უმრავლესობა შეიძლება ვივარაუდოთ და მოვემზადოთ ამისათვის. წინასწარი ხედვა –არის გასაღები კრიზისის გონებრივი გადაწყვეტის.წინასწარხედვა ხშირად მოიცავს იმას, რომ გამოვყოთ კრიზისის ზუსტად ის ტიპები რომელსაც შეიძლება შეეჯახოს ორგანიზაცია.
კრიზისის ბევრი მმართველი სარგებლობს კრიზისის ტიპოლოგიის აღწერით. როგორც კი ისინი არკვევენ კრიზისის ტიპს. მაგალითად “ტექნოლოგიურს” მათ უადვილდებათ კრიზისის საწინააღმდეგო ღონისძიებების მოფიქრება. შეფასების მნიშვნელოვანი ნაწილი ნებისმიერი შესაძლო კრიზისა არის კომპანიის სუსტი ადგილის გამოვლენა კრიზისის განვითარების უარესი ვარიანტის შემთხვევაში.
კრიზისის მართვაში ფასდაუდებელი დახმარება შეიძლება გასწიოს სწორმა ორმხრივმა პიარის მოდელმა. კრიზისის შემთხვევაში ორგანიზაციისათვის პრობლემას წარმოადგენს მის მიერ არჩეული საქციელის ტიპი. კრიზისი, რომელსაც ეჯახება ორგანიზაცია, ეს არის იზოლირებული მოვლენა ან ჯაჭვი მოვლენების. ეს არის ნაწილი იმ გარემომცველი გარემოსი, რაც აყალიბებს საზოგადოებრივ აზრს. კრიზისების 14% ხდება მოულოდნელად, როგორც აჩვენებს კრიზისების მართვის ინსტიტუტი გამოკვლეულია 50 000 – ზე მეტი შემთხვევა. დანარჩენი 86% იყო მეტნაკლებათ ნაწინასწარმეტყველები.. აი რატომ არის აუცილებელი კრიზისის გეგმაზე მუშაობაში ჩავრთოთ რაც შეიძლება მეტი ორგანიზაციის თანამშრომელი. კრიზისის მართვა შეიძლება გამოიხატოს რამოდენიმე სიტყვით: ვთქვათ სიმართლე და რაც შეიძლება მალე. თუ როგორ მოვიქცევით კრიზისის დროს ეს რაღაც ხარისხით იმოქმედებს მომავალზე. სავარაუდო დაგეგმვის დახმარებით შეიძლება დაიკლოს კრიზისის სიმწიფემ, აგრეთვე გაარკვევს ან შეცვლის კომპანიის რეაქციას. იმის მიუხედავად მუშაობს თუ არა იგი დახურულ ან ღია სივცეში. კრიზისზე რეაქცია დიდი ხარისხით ისაზღვრება ოგანიზაციაში არსებული ვითარებით. ყველა არასწორი გადაწყვეტილებიდან, რომელიც შეიძლება მივიღოთ კრიზისის დროს არის ინფორმაციის ბლოკირება კრიზისის დროს. ხმების გავრცელების ალბათობა ძალიან მცირეა როცა ინფორმაცია გახსნილია და მისაწვდომი. ანტიკრიზისული დაგეგმვის დროს ყოველთვის საჭიროა შევისწავლოთ კომპანიის კომუნიკაციური კლიმატი. მოსალოდნელია, რომ კრიზისის დროს გაიზარდოს მოთხოვნილება ინფორმაციაზე. სამწუხაროდ კრიზისის შესახებ მონაცემების მიღება წინასწარ შეუძლებელია. იოლად გაუმკლავდებით კრიზის, თუ ჩვენ ორგანიზებას გაუკეთებთ საქმეს ისე, რომ ჩვენამდე მოვიდეს ყველა ინფორმაცია. რომელიც შეიძლება მივიღოთ დროზე ადრე. ამ მონაცემების შენახვა და დროულად აღდგება ძნელია, მაგრამ აუცილებელი. მნიშვნელოვანია პერიოდული შემოწმება და განახლება ამ ინფორმაციის.
კარგი გეგმა – ეს არის ისეთი გეგმა, რომელიც მოიცავს გამოსაყენებელ ინფორმაციას და ძირითად მომზადებულ მონაცემებს.რატომ არის სასურველი, რომ ანტიკრიზისული გეგმა განვიხილოთ წინასწარ? იმიტომ რომ მაშინ ჩნდება შესაძლებლობა აუდიტორიასთან ხელმძღვანელობის მუშაობის, სანამ კრიზისი მოხდება.
სამი ძირითადი ელემენტი წარმატებული ორგანიზაციის ურთიერთობისა კრიზისის დროს:
1. ურთიერთობის გეგმის არსებობა, როგორც საერთო ანტიკრიზისული გეგმის ნაწილი.
2. შესაძლებლობა იმისა, რომ შეიკრიბოს ანტიკრიზისული ჯგუფი.
3. კომპანიის ერთპიროვნული ხელმძღვანელის არსებობა კრიზისის დროს.ურთიერთობის გეგმის დამუშავების დროს უნდა გავითვალისწინოთ, რომ კომპანიის თანამშრომლები მოუყვებიან კრიზისის შესახებ თავიანთ ახლობლებს. ურთიერთობის მართვა კრიზისის დროს – ეს არის თვით კრიზისის მართვა.
მნიშვნელოვანია ის, თუ როგორ იქნება მოთხრობილი მოვლენაზე: მან უნდა გამოიწვიოს ნდობა და იყოს მისაღები. ამიტომ რობერტ ჰიტი გვირჩევს მივყვეთ თხრობის ფორმებს, იმიტომ რომ მასობრივი ინფორმაციის საშუალებებმა უნდა იცოდეს: ვინ, რა, როდის, სად, რატომ და როგორ. ის ამბობს: ,,პირველრიგში საჭიროა გაცნობიერება, რომ კრიზისზე პასუხი გულისხმობს კრიზისის აღწერას: ამის შემდეგ მას უნდა მოსდევდეს ამ აღწერის შემადგენელი კრიტიკული და სტრატეგიული შერჩევა და ბოლოს ანგარიში კრიზისზე”. აუცილებელია, რომ ეს ანგარიში იყოს ობიექტური და აჩვენებდეს, რომ ორგანიზაცია აკონტროლებს სიტუაციას და არის შესაძლებლობები მისი გადაწყვეტისა.იმის შემდეგ რაც შემუშავებულია ანტიკრიზისული გეგმა და მას გაეცნენ თანამშრომლები, შემდეგი ნაბიჯი უნდა იყოს პასუხისმგებელი და ნდობის გამომწვევი კომპანიის წარმომადგენლის (სპიკერის) არჩევა.
მთავარი არ არის ის, თუ როდის იქნება გადაწყვეტილი კრიზისი, არამედ დატოვებს თუ არა ის მის შემდეგ წარმატების გრძნობას. აქედნ გამომდინარე დიდი მნიშვნელობა ენიჭება ორგანიზაციის ხედვას კრიზისთან დაკავშირებით, ასევე პიარ სპეციალისტის სამუშაოს, რომელიც გამოიხატება კრიზისის პრევენციასა და მის დარეგულირებაში.


ელდარ პირმისაშვილი

Tuesday, January 5, 2010

მოსეს კვალდაკვალ


ბერდიას წერილი რომ წავიკითხე, მეც მომინდა პრეს-რელიზების შექმნისა და გავრცელების შესახებ გამეზიარა თქვენთვის ჩემი გამოცდილება და ზოგადად აზრი იმასთან დაკავშირებით, რამდენად ეფექტურია კომუნიკაციის ეს საშუალება ჩვენს რეალობაში (არ ვეკამათები, მაგრამ არც ვეთანხმებიJ). რეალობიდან გამომდინარე ეფექტური ნამდვილად არ არის. მეტიც, ზოგი ჯიუტად აგრძელებს პრეს-რელიზის შეფუთვას სიტყვებით „დაუყოვნებლივი გავრცელებისათვის“, რაც, ჩემი გამოცდილებიდან გამომდინარე გეტყვით, რომ არ მუშაობს და თუ მუშაობს, გამვრცელებლის წინააღმდეგ და არა მის სასიკეთოდ. რატომ? საინფორმაციო ნაკადში ადამიანი თავად ირჩევს მისთვის საინტერესო წყაროს და საშუალებას, ინფორმაციას და საკუთრივ ამ ინფორმაციის ფორმას. გამონაკლისი არც მედია საშუალებებია, რომელსაც რემარკა „დაუყოვნებლივი გავრცელებისათვის“ მხოლოდ აღიზიანებს. ასეთი ფორმით და შეფუთვით მიწოდებულ ინფორმაციას სანაგვე ურნაში უკრავენ თავს, თქვენ კი ხელმძღვანელობასთან სერიოზული არგუმენტირება მოგიწევთ იმისა თუ რატომ არ გამოქვეყნდა თქვენი კომპანიის შესახებ დაგზავნილი ინფორმაცია.


აბსოლუტურად სერიოზულად გირჩევთ - პრეს-რელიზზე მსგავსი ფრაზების დატანაზე უარი თქვით. „დაუყოვნებლივი გავრცელებისათვის“ ტექსტს ხშირად ამოიკითხავთ სამთავრობო სტრუქტურების მიერ დაგზავნილ პრეს-რელიზზე. ეს ოფიციოზია, რომელიც თქვენ არ მოგიხდებათ. სამთავრობო ფიარი ჩვენი ტკივილია ისევე, როგორც მთლიანად ეს მთავრობა და მისი ფიარ ტაქტიკა. ნუ იქნებით ერთფეროვანი. სამთავრობო ფიარი და მათი პრეს-სამსახურები სწორედ ერთფეროვნებით სცოდავენ... ამას იმიტომ ვამბობ, რომ ამ ოფიციალურ სტრუქტურებში დღემდე ქადაგებენ პრეს-რელიზის „რკინის“ მოდელს, მშრალ და უინტერესო ფორმას.


იყავით ორიგინალურები. გამოიჩინეთ გონებამახვილობა, ფანტაზია... მახსენდება ერთი შემთხვევა - ყავის მოსამზადებელი აპარატის ერთ-ერთმა მწარმოებელმა კომპანიამ პოტენციურ კლიენტებს ოფისში, უშუალოდ ოფის მენეჯერებს დაუგზავნა რეზიუმეს, CV-ის სახით ამ აპარატის ტექნიკური მახასიათებელი და უპირატესობები სხვა „კანდიდატებთან“ შედარებით. ამ თავისებურ პრეს-რელიზში (გინდ რეკლამა დაარქვით) დამაჯერებლად იყო არგმენტირებული თუ „რატომ უნდა აიყვანონ ის სამსახურში...“ კომუნიკაციის ასეთი ფორმა ყოველთვის მომგებიანი იქნება, რადგან გამოირჩევა კრეატიულობით. მოკლედ, ნუ იქნებით ერთფეროვანი და თქვენს მიერ შექმნილი და დაგზავნილი ინფორმაციაც მრავალფეროვანი მოგეჩვენებათ.


პრეს-რელიზი კომუნიკაციის ისეთი ფორმაა, რომელიც პირდაპირ გულისხმობს ურთიერთობას მარტივ პრინციპზე დაყრდნობით - გრძელი სიტყვა მოკლედ ითქმის. არახალია, რომ ასეთი პრეს-რელიზი უნდა პასუხობდეს ხუთ ძირითად კითხვას, რომელიც ებადება ადრესატს: ვინ? რა? სად? როდის? რატომ? ხშირად შემხვედრია პრეს-რელიზი, რომლის სოლიდური მოცულობა ერთი იოტითაც კი ვერ უახლოვდებოდა ამ აქსიომატურ პრინციპს. რა თქმა უნდა, ასეთი პრეს-რელიზი იმთავითვე ნაგვის ურნაში მომისვრია. პრეს-რელიზი ლაკონური რომ უნდა იყოს, ამას ნებისმიერი ჟურნალისტი გეტყვით. კარგად მოუსმინეთ ხოლმე ჟურნალისტებს. მათ ზუსტად იციან რა უნდათ და როგორი ფორმით. პრეს-რელიზი კი მომხმარებელზე მორგებული თავისებური პროდუქტია, რომელმაც უნდა გაყიდოს თქვენი კომპანია, თქვენი და თქვენი ხელმძღვანელის იმიჯი. თუ იმასაც გაითვალისწინებთ, რომ ჟურნალისტების უმრავლესობა სიუჟეტის თუ საგაზეთო პუბლიკაციის თემის 30-40% თქვენს პრეს-რელიზებში პოულობენ, პრეს-რელიზის შექმნის პრინციპები ორმაგ პასუხისმგებლობას გაკისრებთ.


მე ვფიქრობ, რომ მოსეს მიერ სინას მთიდან ჩამოტანილი ათი მცნება იყო და არის ყველაზე სერიოზული პრეს-რელიზი, რომელიც კი შეუქმნია კაცობრიობას საკომუნიკაციოდ. მასში ჩამოყალიბებულია ის ათი პუნქტი, რომლითაც უნდა იხელმძღვანელოს ადამიანმა. ეს თავისებური კორპორატიული ეთიკაა და ნუ გექნებათ პრეტენზია შექმნათ მსგავსი დოკუმენტი. თუმცა, თქვენი კომპანია და მისი მისია - თქვენთვის სწორედ რომ რელიგიად უნდა იქცეს, რომელმაც თქვენ უკვე მოგაქციად და ახლა უკვე თქვენც უნდა მოაქციოთ თქვენი სამიზნე აუდიტორია, როგორც ამას მისიონერები აკეთებდნენ. სწორედ შეარჩიეთ სიტყვები, რომლებმაც უნდა წარმოაჩინოს პრეს-რელიზში თქვენი კომპანიის მორალი, პრინციპები და ზნეობა...